Va propun spre lectura niste texte din Mircea Cartarescu. Sunt foarte interesante si in tema. Din cartea Pururi tanar, infasurat in pixeli.
Autentificare
Meniu utilizator
Cine este online
There are currently 0 users online.
Cine este nou
- gogutu
- alexpetrut93
- CostiCampean
Topicuri noi
Ultimele comentarii
-
1 year 3 months agoAuthor: symbianflo
-
1 year 3 months agoAuthor: rich1974
-
1 year 4 months agoAuthor: symbianflo
-
1 year 4 months agoAuthor: symbianflo
-
1 year 5 months agoAuthor: pretender
-
1 year 8 months agoAuthor: symbianflo
-
1 year 8 months agoAuthor: rich1974
-
1 year 8 months agoAuthor: symbianflo
-
1 year 8 months agoAuthor: rich1974
-
1 year 8 months agoAuthor: symbianflo
Aplicatii noi
Powered by pkgs.org
Pururi tanar, infasurat in pixeli
Am fost intr-o vreme, pe cand viata incepuse sa mi se para atat de cenusie incat nu mai merita sa fie traita, un maniac al jocurilor pe computer. Timp de un an de zile am avut nevoie de doza zilnica de virtualitate: imi faceam toate treburile pe fuga, renuntasem la mincare si la somn si imi tremurau mainile dupa tastatura si mouse. Intarziam la cursuri, pentru ca nu ma lasam pina nu rezolvam o situatie dificila de pe ecran, incepusem sa visez peisajele artificioase din jocuri si sa vad sincer (ca Rimbaud altadata) in troleu, in drum spre Universitate, "orci" verzi si "dwarfi" portocalii in loc de trecatorii de pe strada. Cind imi priveam mainile aveam citeodata un moment de panica si tresaream: unde naiba imi disparuse arbaleta ?
Pe linga multe alte efecte de adinca alienare, jocurile de actiuni si strategie mi-au schimbat, in acea vreme nu tocmai indepartata si nici cu desavirsire incheiata, insasi ideea despre om, despre trup, despre felul cum arata si functioneaza bucata asta complicata de materie care asculta - partial - de vointa noastra. Caci personajele din aceste jocuri, fie ele "humans", "dwellings" sau "critters", sunt, oricat de complex ar jocul, tot atit de diferite de fiintele vii cum este gandirea computerului de cea omeneneasca. Ele nu sunt mai rudimentare in reactii decat organismele, ci sunt altfel. Desi provin din freamatul imaginarului colectiv, din legendele si din bestiariile medievale sau din "commando"-urile moderne, ele nu sunt totusi fiinte care urmeaza logica basmului, ci o alta, cu totul noua.
Corpul, in mai toate jocurile de strategie, de "beat'em up" sau de "adventure" este, in primul rind, cuantificat. Eroii cu care te identifici sunt, de fapt, un summum discontinuu de parametri. Nu e important cum arata ei - pozele iti arata cavaleri si cavalerite de toate rasele si mutrele - ci scalele valorice din spatele lor. Ai de ales, de fapt, intre abstractiuni cu punctaje diferite la diferite aptitudini: forta, inteligenta, curaj, initiative... E ca si cand fiinta umana ar veni pe lume cu un anume potential vital fix, ce se poate subamparti in variabile. Daca vrei sa cresti inteligenta eroului tau, trebuie sa-i scazi forta sau curajul cu acelasi numar de puncte.
Apoi, vitalitatea sa e tradusa, in general, in moduri cu totul conventionale, fara nici o legatura cu situatia din realitate, asa cum avionul functioneaza altfel decat pasarea. Mai intii, unele personaje, mai ales cele din chinuitoarele "platform games", au mai multe vieti, uneori reprezentate prin inimioare sau pietre pretioase. De cite ori cad de la inaltime sau in apa, e ranit sau curentat etc., personajul mai pierde o viata, iar cind toate sunt pierdute, jocul se incheie. In jocurile tridimensionale complexe ca "Doom", "Quake". "Duke Nuk'em" si nenumaratele loc clone, te identifici cu eroul central pana intr-atit, incat el intra cu totul sub pielea ta. Iti raman afara, in cimpul tau vizual, doar mainile cu care tine arma. Asta-i tot ce mai vezi din el, adica din tine insuti. Ceea ce te mai sustine pe dinauntru e bara albastra sau verde a vitalitatii lui, care acum iti tine loc de coloana vertebrala. In timp ce joci, nu inteligenta ta patrunde in corpul lui, ci invers, tu esti cel invadat de o inteligenta inumana, de "alien", si de acum incolo tu vei juca dupa regulile jocului. Bara vitalitatii tale e la fel de cuantificata. Fiecare bulgare de foc pe care-l primesti in fata ti-o scurteaza cu un segment. Este viata ta, asa cum pe taramul nostru nu o poti vedea niciodata, caci aici nu stii cat de adinc esti ranit de gloante, de nerecunostiinta sau de o iubire pierduta. Nici cit de lung e segmentul care ti-a mai ramas.
Uimitor peste masura e ca fiintele din computer, intre care tu insuti cand ajungi un "game junkie", isi pot redobandi, la fel de grotesc cuantificat, vitalitatea. Est ranit ? Abia mai horcai ? Nu-i nimic. Iti ramane intotdeauna speranta sa te refaci. N-ai decat sa cauti, prin labirinturile sumbre prin care aluneci, miraculoase truse sanitare sau cutii cu medicamente, nu se stie de cine si in ce scop lasate in drumul tau. Cand dai de vreuna, un fulger verde ilumineaza ecranul, un "Ahhh!" satisfacut se aude si deodata... te simti mai bine: bara vietii tale s-a mai lungit nitel. Alteori, in hrubele unui castel parasit, gasesti mancare si bautura, sau geme miraculoase care te insanatosesc de diferitele ciume si holere pe care le-ai contractat. Pe langa toate acestea, fapt neobservat in realitate, poti alege de la inceput nivelul de viata virtuala pentru care te simti pregatit: "Easy", "Medium" sau "Hard", ceea ce te scuteste pe viitor de o multime de probleme. Nu stiu ce-as fi ales in pantecele mamei, sau imediat dupa nastere, sau la majorat: o constiinta mai usoara sau mai grea ? O dragoste mai usoara sau mai grea ? O carte mai usoara sau mai grea ? Stiu insa ca as fi vrut sa fac eu alegerea, nu sa aleaga altii (fie si ursitoarele) pentru mine.
Dar ceea ce deosebeste esential vietile noastre virtuale de cele reale este miraculoasa si binecuvantata putere de a da "Save". "Salveaza, tati, salveaza !" imi spune fiica-mea, alarmata, din doua in doua minute, de cate ori ma priveste jucandu-ma. "Jucandu-ma" ? Nu: traindu-mi viata virtuala, cea in care sunt erou, in care n-am nevoie de prietenie, dragoste sau fericire, cu o intensitate cum n-am trait niciodata in "lumea cea comuna". Inaintea fiecarei confruntari decisive "salvez". Daca pierd, dau timpul inapoi de unde am salvat, si-mi indrept greseala. Altfel, rareori as putea incheia un joc. Daca, vreodata, as fi consultat de Autorul jocului in care traim cu totii si as putea sa sugerez o singura imbunatatire a lui, asta as indrazni sa cer: "Doamne, da-ne macar de cateva ori in viata, puterea de a folosi comanda > !", de a da timpul inapoi, de a sterge remuscarea, suferinta, raul provocat altora, de a repara ireparabilul.
De fapt, toti pina la unul pierdem jocul in care suntem angrenati din cauza acestei mici erori tehnice care va fi, probabil, corectata in versiunea viitoare, Life II, sau cum se va fi numind.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
A.E.
Computer Games Forever
Ce Dumnezeu caut aici? Dar numele Lui nu este binevenit in aceste tinuturi. Aici sint gheturi eterne printre care curg riuri de lava, sint munti si prapastii. Cine sint? Nu-mi pot aduce aminte. Tot ce vad in fata mea e peisajul maret si abstrus - si o Arma. Nu pot privi in jos ca sa-mi vad macar virful incaltarilor pe care le simt de metal. Incep sa alunec, cu arma in fata (e un fel de caduceu inaripat), prin aceste iaduri. Nu am timp sa-mi pun alte intrebari despre conditia mea. Caci apar Monstrii. Nici ei nu stiu cine sint si de ce putere sint insufletiti. N-au instinct de conservare. Pasari de foc, diavoli estropiati, zombies, mumii, vircolaci, legiuni de inomabile nevertebrate - se azvirl inainte, scuipa sfere de flacara, te napadesc cu duhori sulfuroase. Ii extermin cu zecile, eliberind limbi de jad din magicul caduceu, alunec rapid prin tinutul melancoliei, cu cite-un copacel inchircit pe alocuri, ma feresc de vapaile dureroase ale celor care-mi vor singele. Cind sint atins, viata imi scade, puterea se duce. Din fericire, pe pamint sint presarate Cristale. Violacee, roze sau limpezi ca gheata. Ele sint forta si sanatate. De cite ori ating unul, o mare lumina iradiaza, si ma simt deodata mai bine.
Patrund acum in temnite. E o cetate a mortii si a vicleniei. Meterezele-i depasesc norii, iar pe frontispicii sint semnele Diavolului. Intru pe coridoare de piatra. Usi secrete se deschid, trape cedeaza. In custi de fier - muritori sfirtecati, trasi in teapa, rastigniti pe ziduri insingerate. Fiecare noua odaie e intesata cu demoni. Sint doar o Arma care carbonizeaza. Si viclenie. Acum caut cheile. Cea de opal, cea de turcoaz si cea de malachita. Singerez din sute de rani, dar nu mi-e frica si nu ma pot opri. Sint intocmai ca Ei. Dar bun. Nu-i timp pentru alte gindiri. Ma ataca viespi mecanice. M-am ratacit pe culoare. Apas resorturi. Fug in sus pe scari in spirala. Alunec pe podele de lava care-mi ard talpile. Am Cheile. Ucid hoarde de capcauni pina dau de prima poarta. Aici cristalele sint mai rare. Aproape ca-mi dau duhul prin matele astea de piatra. Trec de poarta de opal, apoi de cea de turcoaz. N-o pot gasi pe a treia. Viata imi scade mereu. Monstrii mi se furiseaza prin spate si ma frig cu ghearele lor. Alunec disperat pe esplanade de fosfor. Deodata, arma-mi dispare si-mi vad acum inainte doar bratele goale, paroase. Nu ma mai pot apara. Fug, ma ascund, diavolii zbiara triumfatori. Merg in echilibru pe o punte, ca o lama de brici. Sint dincolo. N-am mai ajuns pe aici. Sint steiuri de stinca, tragice si marete. Intru in defileul putreziciunii, intesat de carcase de om. Intr-o nisa gasesc - Evoe! - o formidabila Arma. E ca un crin de transfinita lumina. Cu el inainte, ca o Bunavestire, patrund in grota finala. Lupt cu Balaurul. N-am timp sa vad cum arata. Il invalui continuu cu bilioane de stelute otravite. Urletele-i sint de nesuportat. Se zbate agonic, nu mai poate sufla jerbele lui de iridiu. Se intepeneste brusc. Se vitrifica. Se sparge in tandari. E praf si pulbere. Dar si sanatatea mea e aproape la zero. Abia ma mai tirasc catre poarta de malachita, ce se ridica, incet, ca sa ma primeasca. Ating cu palma raschirata semnul magic.
Pe cine-am invins? Pe cine-am salvat? Al cui erou sint? Beau apa uitarii si, pe cind ma dizolv ca sa ma reintrupez in eterna, absurda mea metempsihoza, apuc sa mai vad ecranul final: LEVEL 26 COMPLETED // KILLED: 56/64 // SECRETS: 4/7 // TIME: 1:23:45.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
A.E.
:hammer:
Cam are dreptate omul asta !
Mi se pare interesant sa vezi astfel de texte scrise de un tip care stie sa scrie. :-D
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
A.E.
si ca sa fim corectzi pana la capat...
Pururi tinar, infasurat in pixeli, Humanitas, 2003
http://www.humanitas.ro/autori/autor.php?pag=1&id=35
;-)
Ce mutra de Killer are ! :-D
Toti gamerii sunt niste killeri, mai mult sau mai putin virtual. :-o :-o :-o
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
A.E.
:-D Klumea .
Am shi eu un fragment din COMPUTER GAMES FOREVER
in manual. :-)
Ce manual ?????? :-o
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
A.E.
Pe mine ma lasa rece textele astea......
Ptiu, unde draq mi-am lasat battle-axe-a ???!?? Damn neighours keep messing with my mind. :-D :-P
Oameni n-o sa va vina sa credeti dar textul asta l-am studiat eu intr-a 9-a la Limba si Literatura Romana :)). Era publicat intr-u manual de Humanitas parca la tema "Joc si Joaca" .
Oricum in opinia mea Mircea Cartarescu este unul dintre cei mai buni scriitori romani si sper sa ajunga si mai cunoscut decat este in prezent.
Am gustat si eu cand eram prin liceu senzatia aia de gaming intens si am petrecut multe ore si am tras multe chiuluri ca sa termin o harta la Thief sau sa descopar secretul la Tomb Raider. Din fericire mi-a trecut repede mania si acum ma ocup de lucruri ceva mai serioase. Mai trag din cand in cand cate un heroes ,counter sau warcraft cu prietenii dar parca simt farmecul de alta data.
EU IN CLASA 8-a .tot de humanitas.cre ca shi u la fel ca yo`s a 9-a acu shi nu l`am in carte! :-D :-D :-D :-D